onsdag 15 februari 2012

Linnéan Society

Denna vecka har på något sätt bara rusat förbi och om två dagar sitter jag på planet hem till Uppsala för en vecka härligt sportlov. Längtar men börjar få lite panik över att jag ännu inte börjat packa eftersom jag borde, läs borde, plugga till provet imorgon och provet på fredag men istället väljer att göra en massa annat. Inte bra alls där inte. Får ta och göra ett sista ryck nu även om det tar emot. Varför kan inte det bli lov idag istället? xD

Idag var det ingen vanlig dag i skolan utan vi åkte in till stan och gick på the Linnéan Society. Om det var kul och häftigt! Vi fick se Linnés egna gamla  böcker med hans anteckningar och en del av hans samlingar. Var hur häftigt som helst! Först så gick vi ner i ett valv som är säkrat mot de flesta katastrofer som kan ske, ex översvämning. Inne i valvet så luktade det gammalt, bra beskrivning va? xD Inne i själva valvet fanns bokhyllor från Linnés personliga bibliotek som hans fru sålde till en engelsman efter han död. Det fanns också en hel del insekter och fiskar samt pressade blommor i lådor i hyllorna. För normala människor kanske inte detta låter jättekul men för en liten nörd som mig så var det väldigt häftigt att få se och röra böckerna. Eftersom jag dessutom är uppsalabo så innebär det att man läst otroligt mycket om Carl von Linné i skolan och besökt hans hus runtomkring Uppsala väldigt ofta, eller vad säger ni andra som gått i Uppsalas grundskolor? :P

I vilket fall. Här har ni några bilder innan jag sticker tillbaka till pluggandet, *kollandet på Skins*. Är i Uppsala om två dagar! :D






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar